
האם ברכת שהכל על דג פוטרת מיץ?
שאלה
אם אכלתי דג ובירכתי שהכל, לאחר מכן לפני ברכה אחרונה מזגתי כוס מיץ, צריך לברך עליו שוב פעםצשהכל או שהברכה על האוכל פוטרת ?
תשובה
ערוך השולחן סימן רו- "אם דעתו היה בפירוש שיביאו אחרים או פירות אחרים שברכתן כברכת הראשונים - פשיטא שפטורים מברכה. ואפילו היה דעתו על אחרים, אם הביאו עניין אחר לגמרי כגון שאכל דגים והיה דעתו שיביאו עוד דגים והביאו שכר, אף על גב שברכתן 'שהכל' בשוה, מכל מקום אם לא היה דעתו מפורש על שכר, חייב לברך (כ"מ במג"א שם), אם לא בסועד אצל חבירו דעל תכא דבעל הבית קא סמיך, ובזה פטור מכל מה שיביאו, ובכיוצא בזה יש להורות בכל הדברים". וכן דעת המשנה ברורה, שיברך על שתיה. אמנם הגרע"י סבר שלא יברך גם במקרה זה, אך יש להקשות על סברה זו מרוב הפוסקים.