people learning

מה הדין במחצית השקל ומעשר כספים?

שאלה

שלום הרב. מאיזה גיל חובה לתת מחצית שקל ומאיזה גיל הידור? מה המקור לתת מעשר רק לת''ח או לעני ולא לחסד מציל חיים למשל? שמעתי שמחצית השקל אפשר לתת לכתחילה לא רק לעניים ולתלמידי חכמים אלא גם למוסדות, האם זה מדוייק? לגבי מה שהרב כתב על תפילת ערבית, ספרדים לא יכולים לכתחילה להתפלל ערבית אחרי שקיעה לפני צאת הכוכבים לדעת הרב עובדיה?

תשובה

א. לפני מנחה של תענית אסתר, ואפשר גם מר"ח אדר, או עד פורים. לא נתן, יתן בפורים, או אחרי פורים. יש אומרים שנותנים ג' מטבעות של חצי שקל במדינה (רמ"א. שנאמר ג' פעמים 'תרומת ד'' בתורה), ויש אומרים רק מטבע אחד של חצי שקל (גר"א). ויש אומרים לתת שווי מחצית השקל, והוא כ26 ₪ (כה"ח). רק גברים מגיל מעשרים שנה חייבים (רמ"א בשם ברטנורא). אמנם לדעת הרמב"ם ותו'ס יו"ט- מיג' שנים. מעיקר הדין נשים וקטנים פטורים (מג"א). אך כתב בעל 'תורה תמימה', שכולם חייבים, כנגד שקלי המן. וכן המנהג הרווח לתת כנגד כולם, אפילו כנגד עובר במעי אמו. עדיפות הנתינה היא לבתי כנסת, תלמידי חכמים ואחר כך לצדקה. משום שמחצית השקל שימשה לבדק בית המקדש, ולקרבנות. בדק הבית בימינו לבניין בית כנסת ובית מדרש, וקרבנות בנתינה לתלמידי חכמים, שהגמרא השוותה מתנה לת"ח להקרבת נסכים על גבי מזבח. ב. מעשר כספים הוא כמעשר תבואת הארץ, ניתן לעני (במקביל למעשר עני), או תלמיד חכם (במקביל לתרומה ומעשר ראשון, לוי וכהן מעיקרא בתבואה מייצגים זאת שנאמר בהם יורו משפטיך ליעקב וכו'). וכן אמרו חכמים במפורש בפסיקתא דרב כהנא- "עשר תעשר, שלא תתחסר, עשר שתתעשר. אמר הקב"ה עשר את שלי ואני מעשר את שלך. 'את כל וכו'' א"ר אבא בר כהנא רמז לפרגמטופטין ולמפרשי ימים שיהו מוציאין אחד מעשרה לעמילי תורה". וכן בעוד כמה מקומות. לגבי עזרה למקרים של סכנה, ודאי זו מצוה, אלא שאינה מעשר כספים (רק י"א שכן, ולכן לכתחילה לא). כמובן אם ללא תרומתו ימותו, זה דוחה כל מצוות התורה ויתן לשם. ג. פורט בסעיף א ד. נהגו, אך אינו לכתחילה, אלא אם הציבור לא יבוא ללא זה. השו"ע בפירוש אסר זאת, ומקלים כמנהג כנגדו בשעת צורך, כנ"ל.