people learning

מדוע להעדיף קשירת ציצית כשיטת הגר"א?

שאלה

מדוע עדיף קשירת ציצית כשיטת הגר"א ז"ל ולא כשיטת רבנו האר"י ז"ל?

תשובה

האר"י כלל לא התיחס לצורת הקשירה, אלא רק לכמות החוטים, כתב אחד משמונה. הגר"א ביהל אור הכריע בשתי הסוגיות, בצורת קשירה ובכמות החוטים שתיים משמונה. לגבי כמות החוטים- א. הגר"א בתראה. ב. דעת האר"י הובאה אגב אורחא במשתמע, ולא בצורה ישירה בסוגיה עצמה. ג. דעת הגר"א היא שיטת ראשונים מרכזיים בסוגיה זו, דעת האר"י היא כשיטת הרמב"ם שהיא מחודשת בהבנת הסוגיה. אף שלשניהם יש מקורות תנאיים. ד. הגר"א היה פוסק ולא רק מקובל, האר"י היה מקובל ולא פוסק (זולת במקרים שאין מחלוקת עם הנגלה, או ענייני מנהגי תפילה וכדומה, שם כן נהגים כדעתו). ה. אכן הנןהג לקשור חוט אחד תכלת כרמב"ם וכאר"י, יש לו על מה לסמוך. ו. קשר כמניין הגר"א, יצא ידי השיטה השניה. קשר כאר"י, לא יצא ידי השיטה השניה.