
האם יום הכיפורים מכפר מעצמו או בווידוי ובכוונה?
שאלה
שלום הרב, האם יום הכיפורים מכפר מעצם היום או שזה תלוי בווידוי או בכוונה בתפילות? אשמח למקורות
תשובה
בימי המקדש, השעיר מכפר על כל העבירות גם אם לא עשה האדם תשובה, זולת החמורות (שיש בהן עונש מיתה) שהן מתכפרות רק בתוספת תשובה ויסורין. ואם חילל השם, גם יום המיתה. בימינו, יו"כ מכפר למי שמאמין בכפרתו, ומחליט שלא ימשיך במעשיו. זולת החמורות כנ"ל, הטעונות גם יסורין. ואם חילל השם, גם יום המיתה. עיין כל זאת במשנ"ת הלכות תשובה בפרקיו הראשונים, ובטור שו"ע סימן תרד והלאה ובנו"כ.