
מעשרות בשמן מזיתים מעורבים והפקר?
שאלה
א. זיתים שפטורים ממעשרות משום שהם הפקר או שהם שייכים לגוי ובבית בד הם התערבו עם עוד זיתים שהם כן חייבים במעשרות אבל היחס הוא לא שווה לא יודע לדייק אבל יותר הפקר מחייב במעשרות די בטוח. מה דין השמן? ב. וזה משפיע על א כי זה כולל את א בתוכו ומעצים את השאלה של א - בבית הבד הבעלים נוהג לערב את הזיתים של כל הלקוחות לכמות גדולה אחת ולעצור אותם לשמן יחד, מסיבות טכניות זה עדיף לו כך - ואז כל אחד מקבל כמות ליטרים יחסית לכמות הקילו של הזיתים שהוא הביא. התוצאה היא שלכל הפחות השמן שאתה מקבל מעורב מאוד עם שמנים של לקוחות אחרים ויש סיכוי שזה אפילו לא שמן מהזיתים שלך, אם כי מן הסתם יש בשמן זה תערובות של הלקוחות כולם ללא יוצא מן הכלל (בבחינת כוס היה ממלא מדם התערובות וכו), לענייננו, גם אילו כל הכמות שלי מזיתי הפקר, הרי שמעורב בשמן המון תוצר מזיתים שחייבים במעשרות, אכ מה עושים? ג. לאחר שמסקתי את הזיתים אז ביקשו ממני שתי יהודים נוספים שאני אקח כמויות קטנות של זיתים שהם מסקו גם כן ואכין שמן לכולם ביחד משום שבתי הבד לא לוקחים כמויות קטנות, אז עשיתי להם טובה ולקחתי, ואחר כך חשבתי על זה שלפחות אחד מהם הוא יהודי שהוא מן הסתם שומר מעט מצוות אבל בכל אופן רשמית הוא לא נראה כשומר תומצ והזיתים שהוא הביא אני יודע בוודאות שהם מהחצר שלו כלומר שהם חייבים במעשרות, אז זה קשור גם לשאלות הקודמות כי השמן הוא שוב, של כולנו, ואני הבאתי מהפקר או משל גויים את הרוב המוחלט של השמן שלי כנל שאלה א, אז בעצם יש לי פה שתי שאלות 1. לו יצוייר שהכנתי לו את השמן בנפרד עם הזיתים שלו אז האם יש כאן עניין שאסור להוציא דבר שאינו מתוקן תחת ידי וכדומה, פה אני רק שליח ואני לא זוכר בכלל את ההלכות שם במסכת דמאי אני רק זוכר שיש דבר כזה אז רציתי לשאול אם זה דומה ואם כן מה עלי לעשות. 2. והיא בעצם השאלה דידן למעשה, בפועל במקרה שלנו שזה מעורב אז האם אני צריך לעשר את כל השמן או רק את חלקו ומה אני צריך לתת לו ואיך, וגם, כשאני מעשר אז אני גורע מחלקי בכדי לזכותו וצריך להקריב קצת מהשמן שלי למענו או שאני גורע מחלקו ולא שואל אותו או שאני כן שואל אותו וכו וכו אשמח להבהרת כלל העניין תודה רבה לרב
תשובה
שו"ע יו"ד סימן שלא - "נתערבו פירות החייבים בתרומה ומעשר בפירות הפטורים, אם יש לו פירות אחרים החייבים - מוציא מהם לפי חשבון פירות חייבים שבתערובות. ואם לאו - מוציא תרומה ותרומת מעשר על הכל, ומפריש מעשר ראשון ושני לפי חשבון פירות חייבים שבתערובות".