people learning

האם מותר לקרוא ספרי פנטזיה בשבת?

שאלה

שלום הרב. אשתי מחנכת כיתה ח, אולפנה דתית לאומית עם מנעד דתי יחסית רחב, גם תלמידות מבית מסורתי להבנתי. התלמידות שאלו אותה אם מותר לקרוא ספרי פנטזיה בשבת. ממה שאני יודע בשו"ע ס' שז הדבר אסור. הבעיה היא שאם אני כותב להן בפשטות שזה אסור, אני לא יודע לאיזה אלטרנטיבה זה יוביל, אולי דברים שאפילו פחות רצויים בשבת ומוטב שיהיו שוגגים. מצד שני, אם זו ההלכה אז אולי זה לא שיקול שלי מה הן יעשו עם זה אחר כך, ואדרבה לא נכון להתחמק מהאמת הפשוטה. כיצד לענות לשאלה כזאת?

תשובה

לקרוא בספרי חול בשבת, לרמב"ם ולר"ן ולמרן השו"ע אסור (ערוה"ש הבין שאסרו רק לכתחילה), לרמב"ן ולרשב"א ולרמ"א מותר (והמשנ"ב כתב שנהגו להקל, וירא שמים יחמיר להמנע). ולענ"ד היה אפשר לומר שבנשים גם הראשונים ומרן לא אסרו, משום שטעם האיסור הוא בירושלמי שכתב 'לא ניתנו שבתות וימים טובים אלא לעסוק בהן בדברי תורה', ולכן שאר חכמות אין לקרוא. אולם אשה פטורה מת"ת, ולכן לא שייך בזה מילות אלא לעסוק, וממילא אין איסור. אולם יש לפקפק בזה, משום שאמרינן לשיטתם שהספרים מוקצה, ואם היו מותרים לקריאה לנשים, לא היה מוקצה, שהרי קיימא לן אין מוקצה לזה ולא לזה. ועוד, שיכולה לעסוק בתורה שבכתב. או בהלכות שחייבת בהן שבזה חייבת בת"ת, וטעם הירושלמי קיים אם כן. לכן לאשכנזיה מותר מעיקר הדין, ולספרדיה יש לאסור. אולם במקרה שתארת שיש מסורתיות שעלולות להתרחק מהקודש בשל הוראות אלו, אזי יש להתיר גם לספרדיה, משום שמרן הביא דעת המתירין ביש אומרים. כדי שיסמכו עליהם בשעת הדחק. אולם כל זה, בספרי חול מתוקנים. מה שאין כן בספרי פנטזיה, שבכעין זה כתב מרן "מליצות ומשלים של שיחת חולין ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכן ספרי מלחמות - אסור לקרות בהם בשבת. ואף בחול אסור משום 'מושב לצים', ועובר משום 'אל תפנו אל האלילים' - אל תפנו אל מדעתכם". ועיין בערוה"ש שכתב- "וכן כל דברי הבלים שיש בהם שחוק וקלות ראש, וקל וחומר דברי עגבים - עון גדול הוא, ובעוונותינו הרבים נתפשטו עתה בדפוסים ואין ביכולת למחות בידם". אם כן, כבר בימיו בנוברדוק כתב אין יכולת למחות, ק"ו בדור המסובך שלנו.