
מספר שאלות: חנוכה, דוכן ואישה בלידה?
שאלה
ערב טוב הרב א. שואל בשביל אחי האם חיילים בשטח פתוח או עם אוהלי סיירים ידליקן נרות בברכה?(אשכנזים) ב. בבית האבל האם עולים לדוכן אשכנזים/ספרדים/ירושלמיים? ג. מתי אישה נאסרת בלידה? מראיית דם או פתיחה מסוימת? האם יכולה לנגב ולא להסתכל? תודה
תשובה
א. מחלוקת, למעשה לענ"ד באהל סיירים כן ב. יש שנהגו שהכהנים לא עולים לברך בבית אבל. אך מנהג הספרדים, ומנהג האשכנזים בירושלים (ולשיטת החזו"א בכל א"י) שעולים ומברכים, אלא שאם האבל עצמו כהן עליו לצאת לפני אמירת כהנים לחדר אחר. לענ"ד באפרת יש לנהוג שכהנים ישאו כפיהם בבית האבל, לכל העדות. ג. לדעת הרב אליהו ז"ל- ישבה על המשבר/לא מסוגלת ללכת/צירים של הפרש חמש דקות מקסימום/ירדו מים. ובמקביל לאחד מאלו, גם ירד דם. טמאה. ואם לא ירד דם, בודקת עצמה, וטהורה. פתיחה של ארבעה סמ' לפחות, טמאה גם אם לא ראתה דם. *אולם, אפשר להקל יותר ממה שכתב, לפי האחרונים החולקים*- בארבעת המקרים הראשונים, אם לא ירד דם, לא חייבת לבדוק מעיקר הדין. היא טהורה מיד. והמחמיר לבדוק, תבוא עליו ברכה. וכן בפתיחה, אפילו מלאה, אם אין דימום, טהורה מעיקר הדין. והמחמיר לפרוש תבוא עליו ברכה. נפילת פקק רירי אינו מטמא בלי דימום. לגבי בלון, תלוי מה הקוטר שלו. לגבי עצם ההיתר של זירוז הלידה- אסור לזרז לידה, וכך פסקו האגרות משה, והגרע"י. אלא אם כן נשקפת סכנה או ספק סכנה לאם או לעובר, שאז מותר לזרז.