
האם מותר לבנות בתשעה באב עם לא יהודי?
שאלה
שלום מותר להמשיך לבנות בתשע באב עם קבלן ערבי לא יהודי ?
תשובה
שו"ע ורמ"א או"ח סימן תקנד- "מקום שנהגו לעשות מלאכה בתשעה באב, עושין; במקום שנהגו שלא לעשות, אין עושין. ובכל מקום תלמידי חכמים בטלים. וכל הרוצה לעשות עצמו תלמיד חכם לעניין זה, עושה. ואפילו במקום שנהגו שלא לעשות, מותר על ידי נוכרי, אפילו בביתו. ופרקמטיא להרוויח ולהשתכר, במקום שנהגו שלא לעשות מלאכה, אסור; ובמקום שנהגו לעשות, מותר, אלא שממעט, שאפילו משנכנס אב ממעטין מלישא וליתן. הגה ולא נהגו באיסור מלאכה כי אם עד חצות (מנהגים). ונהגו להחמיר עד חצות בכל מלאכה שיש בה שיהוי קצת, אפילו מעשה הדיוט. אבל דבר שאין בה שיהוי, כגון הדלקת נרות או קשירה וכדומה, מותרת. ולחלוב הפרות, טוב לעשות על ידי נוכרי, אם אפשר בנוכרי". ולגבי בניה- הבן איש חי סיכם את הדין כך- הבנין, אם אינו דבר הכרחי אין להתחיל מראש חודש אב. אבל אם התחיל קודם ראש חודש, אין מפסיקין. ואם הוא דבר הכרחי שיש לחוש להפסד וכל שכן סכנה מותר להתחיל מראש חודש. וכן מעקה מותר להתחיל גם אחר ראש חודש, אבל ציור וכיור (-אסתטיקה) אפילו התחיל קודם אסור לעשות מראש חודש עד תשעה באב, ואפילו בקבלנות טוב להזהר, ואם כבר עשה הקבלנות אם יכול לפייסו בדבר מועט להמתין עד אחר תשעה באב, נכון הדבר ואם לאו מותר. והא דאסרו בציור וכיור היינו בין בציור וכיור שעושין בבנין בין מה שעושים בעצים במלאכת הנגרים, ואפילו שאר בנין שאינו ציור וכיור אם הבנין הוא להרווחה (-שלא לצורך בסיסי של מגורים) דינו כציור וכיור דאפילו אם התחיל קודם לעשות מראש חודש. מיהו בבית הכנסת יכולים לבנות אפילו ערב תשעה באב, ואפילו ציור וכיור דצורך מצוה הוא.