people learning

מהו בטל הטעם לא בטלה התקנה?

שאלה

הרב יכול בבקשה להסביר את המושג, "בטל הטעם לא בטלה התקנה", למה אם הטעם בטל, התקנה עדיין צריכה להישאר, ומתי בדיוק משתמשים בזה? תודה פסח כשר ושמח

תשובה

לתוספות, בטל טעם בטלה תקנה. אולם אין הלכה כמותם. משום שיש עוד טעמים שלא נתפרשו בכל תקנה. יחד עם זאת, כתב הפרמ"ג ביורה דעה, בהלכות שמירת הנפש, כלל- כשידוע לנו שבעת התקנה תיקנו על מציאות אחת, וביודעין התירו מציאות אחרת, אין התקנה חלה במציאות האחרת. למשל, תיקנו רק במקום עם נחשים, שלא לשתות ממים מגולים. ולא תיקנו כבר אז, במקום שאין בו נחשים. רבינו הגר"א שאל את תלמידיו אם אכלו שום בערב שבת. הם ענו שלא אכלו, משום שטעם תקנת עזרא לאכילת שום היא פריה ורביה, והם הרי רווקים. ענה להם הגאון, אם כך, לא נמול תינוקות ביום השמיני. הם השתוממו מה הקשר. הסביר להם תלמיד הגר"א (החיי אדם), שכוונתו היתה שהרי הגמרא אומרת שהתורה תיקנה מילה בשמיני משום שהאשה טהורה בשמיני ללידה גם אם מדממת, והתורה רצתה שהבעל ואשתו יוכלו לשמוח יחד בברית. אבל היום, הרי חכמים גזרו שטמאה גם ביום השמיני, עד שיפסיק הדם. אם כך, אנו צריכים לא למול בשמיני אלא כשיגמר הדם, משום שבטל הטעם. ומכך שלא משנים את המילה בשמיני, אנו רואים שכשבטל טעם, לא מבטלים מצווה. משום שיש לה עוד טעמים רזיים רבים.