people learning

קריאת תורה לנשים ועליות במנין נשים?

שאלה

שלום הרב . מה דעת ההלכה על קריאת תורה של נשים לנשים / עלייה לתורה של נשים במנין נשים בלבד ? אשמח להרחבה בנושא

תשובה

כתוב במסכת מגילה כך- "תנו רבנן, הכל עולין למנין שבעה....אמרו חכמים- אשה לא תקרא בתורה, מפני כבוד צבור". וכלשון זו פסק מרן בשו"ע אורח חיים סימן רפב. אסור לעבור על מה שאמרו חכמים, ומבואר בגמרא בעירובין דף כא, שהעובר על דבריהם חייב מיתה. הסביר הר"ן בדרשותיו, מפני מה- "כי ישראל העובר על דברי תורה מצד אשר יתקפנו היצר, יענש כמשפטי התורה, אבל העובר על דברי חכמים - אחר היותו שומר דברי תורה, לא יהיה זה מתולדת היצר ותקיפתו, אבל מצד הבזיון, ולכן יתחייב מיתה". הוי אומר, אשה הקוראת בתורה על אף שחכמים אמרו שלא תקרא, אינה עושה זאת בשל יצר תאוותני כגון בשר בחלב או יצר גופני אחר מקרי, אלא מאידיאולוגיה שחולקת על דבריהם במודע והשכל, ולכן הדבר כה חמור. לגבי מניין של נשים לבדן, אין בהלכה דבר ששמו מניין נשים, לעניין דבר שבקדושה. אסור לומר שם קדושה וכדומה. זהו אינו בגדר מניין אלא בגדר התאספות. לגבי שבע נשים (עם עשר נשים) הרוצות לעלות לתורה ולקרוא בה, בלי גברים- מפורש ברמ"א בסימן רפב, שהדבר אסור, אפילו מעיקר הדין, עוד לפני התקנה שאמרו חכמים שאשה לא תקרא- "אבל לא שיהיו כולם (-כל העולים) נשים". לכן לעלות כשיש גברים, אסור משום שיש תקנה מימי התנאים שלא לעשות כך. לעלות לבדן, אסור, משום שאי אפשר שכולן תהיינה נשים בקרב שבעת העולים. לעלות לבדן ולקרוא בלי לברך, יש בזה בעיה אחרת, שלאשה נדה אסור להביט באותיות התורה. לגבי נשים שאינן נדות, הדבר אסור משום שדעת גדולי זקני חכמי ישראל בדורות האחרונים התנגדו לרפורמות כאלו, של מניין נשים שאין לו גדר מניין הלכתי כאמור, וקריאה בתורה בלי ברכות, שאין לזה משמעות הלכתית כאמור, שכל האיסוף הוא על מנת להרגיש שוות למי שכן נצטוו בכך. כתבתי בעבר על דבר דומה - https//www.inn.co.il/news/521744