
מה מברכים על פירות יבשים מעובדים?
שאלה
שלום הרב, מה שלומך? מה מברכים על פירות יבשים? גם כאלה שאיבדו צורתם המקורית מרוב עיבוד וחומרים כימיים
תשובה
מברך על העיקר ופוטר הטפל. מהו העיקר? פרי שיש לו צורת פרי, והוא מיובש או מבושל, והוסיפו לו סוכר או דבש או מרכיבי טעם וריח, מברכים כברכתו בעודו טרי משום שהפרי הוא העיקר. כגון שזיף מסוכר, או שקד מצופה סוכר. כמבואר בשו"ע או"ח סימן רד סעיף יא, ובנו"כ שם. ואם הסוכר דומיננטי והפרי טחון, כגון ורדים כתושים מבושלים בדבש, לשיטת הי"א שבטור ולבן איש חי מברך שהכל, ולשיטת השו"ע מברך אדמה. וכן הדין בשוקולד (אם רובו המוחלט קקאו). שרבים נהגו לברך שהכל. אם כי המברך עץ, יצא לכתחילה (כדעת השו"ע בסימן רג סעיף ז. וכתרומת הדשן והמג"א, שאם נכתש תמיד עבור אוכל דינו כפרי). אם הפרי איבד לגמרי את טעמו ומרקמו בשל עיבוד כימי, עד שאין בו טעם ותואר כלל מצד עצמו (הדבר פחות מצוי כיום), אזי יש לברך עליו שהכל כברכת הסוכר שבו. וכן הורה הגרש"ז (כעדות תלמידיו בהל"ש פסח פ"ט). שהוא כעץ יבש בעלמא. אולם יש לזכור שהאוכל מפירות שיש בהם עיבוד כימי שהרופאים מעידים שאינו בריא, עובר על רצון ד', כמבואר ברמב"ם בהלכות דעות פ"ד. ואם אוכל בכל זאת, יברך, משום שהחיך והכרס נהנים, ואין בזה סכנה מיידית לחייו, אף שלא ישמח ד' במעשיו. כתב הב"ח על הטור בברכת מעין שלוש, שעיקר השראת שכינה באדם היא על ידי שאוכל מיבול ארץ ישראל.