
הבדל טעינת שעון מכני לבין חגז, וכיבוי גז?
שאלה
שלום הרב הייתי שמחה לעזרה א. מה ההבדל בין שעון מכני שיש להחמיר מלטעון בשבת ונראה שגם ביום טוב, לבין חגז שמותר להפעיל את הטיימר ובזה הוא טוען השעון ואין חשש למתקן מנא. חזון עובדיה שבת ה עמוד שנג ולגבי חגז יחווה דעת ב תשובה נג נראה לי. ב. היכן מובא ההיתר לכבות את הגז על ידי ששם כפית ליד החיישן, והאם אכן זה מותר?
תשובה
א. הראשון נוגע לשבת (אמנם יש לדעת שלא לכו"ע בראשוני האחרונים זה איסור דאוריתא ממש), השני נוגע לצרכי אוכל נפש ביו"ט ב. הרב יצחק יוסף סבור להתיר (כתב תשובה ארוכה בזה), יש שאסרו בשל החשמל שיש במעשה זה. נכון להמנע מכך לענ"ד.