people learning

מה הדין בסוף חיים: וידוי ו-DNR?

שאלה

Shalom Rabbi Efrati! I pray you are well. I have some questions regarding my father. Please let me know if it’s okay that I ask you or if I should ask another person ) / My father is in a difficult situation and the doctors don’t think there is anything more they can do for him. / I just want to know what things I can do for his Neshama at this point? Viduy? Teshuva? / I don’t think he believes in teshuva. / Can I have him say someth Something that logically ing in English? / Can I say something for him? / The doctors don’t know how much time he has left. I am here for one more week. I just want to know what is the best thing I can do for him now. / Also are we halachically allowed to sign a DNR? (Do Not Resuscitate).

תשובה

יהי רצון שד' ישלח רפואה שלימה בקרוב א. אנשים עוברים שינוי באמונתם במצב הזה, וגם מי שלא האמינו בתשובה פתאום מאמינים פעמים רבות בשעת צרה. ב. ללחוש באוזנו- מודה אני לפניך ד' אלהי ואלהי אבותי שרפואתי ומיתתי בידך. יהי רצון מלפניך שתרפאני רפואה שלימה ואם אמות תהא מיתתי כפרה על כל חטאים ועונות ופשעים שחטאתי ושעויתי ושפשעתי לפניך ותן חלקי בגן עדן וזכני לעולם הבא הצפון לצדיקים. ללחוש את הוידוי של יום כיפור, ואם אין זמן יש לומר את הוידוי הרגיל. לקרוא שמע פעם אחת, ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד שלוש פעמים, השם הוא האלוקים שבע פעמים, ד' מלך ד' מלך ד' ימלוך לעולם ועד פעם אחת. אפשר באנגלית את הוידוי וכו'. ברגע יציאת הנשמה יש לומר מיד שמע, ולהמשיך בשאר הדברים שלא הספיקו, לאחר מכן. ג. תרבו במצוות, ותקדישו אותן לרפואתו. במיוחד צדקה. ד. לגבי DNR זה הכלל- אם הרופאים אומרים שהוא ודאי ימות ללא זה ואין תרופה למצבו שיבריא, והוא גוסס וסובל, אז מותר כשנגמרת פעולת המכשירים, לא לחדשם שיפעלו שוב. אבל למעשה הדבר תלוי במצב המדוייק של אביך, יש פעמים שאסור ויש שמותר, ותלוי גם באיזה מכשיר מדובר וכיצד הוא עובד. לכן יש לשאול רב באמריקה שגר קרוב לבית החולים ויוכל לברר שם ולפסוק המדוייק בעניין נפשות.