
האם סעודה לאחר קידוש תיחשב לסעודה שלישית?
שאלה
האם כשעושים בשבת קידוש על מזונות ופירות לפני הסעודה - אפשר אחר כך להחשיב את הסעודה העיקרית לסעודה שלישית? בין היתר חלק מהשאלה האם סעודה שלישית חייבת להיות אחרי תפילת מנחה?
תשובה
יש ג צדדים- א. קידוש במקום סעודה ב. תענית ג. אכילת סעודה שניה קודם חצות א. נחלקו האחרונים אם די במזונות. לדעת רבינו הגר"א, לא. רוב האחרונים הקלו. למעשה נכון להמנע, אלא לעשות על פת. ובדחק יצא. ב. אם שתה או אכל כלשהו טרם התפילה, או אחריה בקידוש, אינו בתענית ג. סעודה שניה צריכה לכתחילה להיות קודם חצות ולא אחרי חצות, משתי סיבות, תענית ושיטת הראשונים שהסעודה השניה היא דין בשחרית. ובדחק, אפשר אחר חצות (אם לא צם) כשיטת המשנ"ב. ובכל אופן, סעודה שניה טעונה לחם משנה. גם אם יצא ידי קידוש עם אכילת מזונות, חייב לאחר מכן ביום לבצוע על פת (לכתחילה טרם חצות כנ"ל). ולאחר סעודה זו, הסעודה הבאה תהיה שלישית. ובה לכתחילה פת, ובדחק מזונות או פירות.