people learning

מה הדין ב"כרטיס אדי"?

שאלה

שלום הרב אשמח לשמוע את דעתך על כרטיס אדי

תשובה

אשלח מספר דברים שנכתבו בעבר בקבוצה זו- *וְחַיֵּי עולָם נָטַע בְּתוכֵנוּ* לעלוי נשמת קדושות ד' לאה, מאיה ורינה די חברי קבוצות התורה האהובים, טוב ונכון שכל אחד מהחברים יאמר כעת לאחד מבני המשפחה הקרובה, שאם ח"ו תהיה מציאות, הוא מסכים שיתרמו את אבריו על מנת להציל חיי יהודים אחרים. ויתנה, שהדבר יהיה בפסיקה ובליווי של פוסק הלכה בקיא בסוגיות אלו, המקובל על המשפחה. אין בכך חשש פתיחת פה לפורענות. אדרבה, מקובלנו משלמה המלך 'שׁוֹמֵר מִצְוָה לֹא יֵדַע דָּבָר רָע', וכתב רבינו יונה שהעוסק במצווה אינו צריך לירוא כלל מסכנת גופו (במקום שאינו סכנה), אלא יבטח בד' ויקיימה. אמירה זו היא מצווה, ועל כן אינה גורמת רעה אלא טובה. העושה כך, יהי רצון שיזכה לאריכות ימים ושנים, ויראה צאצאיו בזקנותו בנחת ובשמחה. אין בתרומת אברים כל פגיעה בתחיית המתים של התורם, התחיה אינה קשורה כלל לרקמות הרכות ההופכות לעפר ממילא, אלא היא נס בכל אדם, בין אם נקבר כך או כך. הגמרא אומרת, שבתחיה כל המומים מתרפאים, וודאי מי שתרם אבריו והציל חיי ישראל, הדבר אינו פוגם בתחייתו אלא מזכה אותו. *וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בד' אֱלֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם* א. המחלוקת נוגעת רק לתרומת לב. שאר האברים יכולים להתרם גם אחרי הפסקתו, ולאו דוקא תלויים בגזע המח. מיתת גזע המח אחראית על הנשימה, ושאר הרפלקסים, והנשימה היא המגדירה חיים, כמבואר בפירוש בגמרא בסוגיית מפקחין עליו את הגל. פעולת הלב המחובר למכונה אין בה משמעות הלכתית. ב. כל פוסקי הדור הקודם, זולת הרב אלישיב זצ"ל, התירו תרומת לב לאחר מיתת גזע המח. כולל הגרש"ז שאמר כך בפיו למורי הרב שפרן שאמר כך לי. הוא חזר בו, והתיר. המתירים הם הרב עובדיה יוסף, הרב מרדכי אליהו, הרב אברהם שפירא, הרב ישראלי, הגרז"נ, האגרות משה ועוד. גדולי הפוסקים. ג. הדבר נעשה כיום לאחר ועדת רופאים הבודקים את מיתת גזע המח במגוון בדיקות. ולאחר אישור רב בית החולים את מסקנתם. ולאחר אישור המשפחה, ופסיקה רשמית של פוסק שהם סומכים עליו. ד. מי שלא רוצים לתרום לב, יכולים לומר. ה. דעתי היא, שאין לתרום שום אבר, זולת אלו המצילים חיים, וקרניות (מפאת קוטנן אינן בגדר אבר). אסור גידים ושרירים וכדומה. ו. אי אפשר להחזיר גזע מח לפעילות, בשום אופן, לולי תחיית המתים. קרנית אינה אבר מבחינה הלכתית, בשל הגודל. שער וציפורניים הם משפרי אסטתיקה בלבד, בעוד קרנית מאירה עיני עיוור, החשוב כמת מרוב אסונו. לגבי החשש שהתרומה תלך לגוי- מותר לתרום אברים רק ליהודי, משום שיש בשימוש באברים בעיה של ניוול המת, והנאה מן המת. אולם אם יש ספק שמא ילך האבר להצלת יהודי, שמא לגוי, מותר.